Planeta Tajlandia

Tajskie przejścia graniczne

Złoty-Trójkąt---granica-Tajlandii-z-Birmą-i-Laosem

Rodzaje przejść granicznych

W Tajlandii są dwa rodzaje przejść granicznych: międzynarodowe i miejscowe. Te pierwsze są otwarte dla wszystkich posiadaczy paszportów i wiz niezależnie od narodowości, natomiast te drugie są tylko dla miejscowych mieszkających po obu stronach granicy. Polaków interesują oczywiście tylko te pierwsze, i tylko o nich jest mowa na tej stronie.

Jest ich w sumie ponad 20 i pozwalają na przekraczanie granicy z każdym z sąsiednich państw: Malezją, Birmą, Laosem i Kambodżą. Do najpopularniejszych należą:

 z Malezją: Padang Besar i Sadao / Changlun

 z Laosem: Nong Khai / Vientiane i Chiang Khong / Huay Xai

 z Kambodżą: Aranyprathet / Poipet

 z Birmą lądowe przejścia graniczne otwarto dla obcokrajowców dopiero 28-mego sierpnia 2013. Są cztery: Mae Sai / Tachilek, Mae Sot / Myawaddy, Ranong / Kawthaung oraz Phu Nam Ron / Htee Khee

Dodatkowo można też korzystać z międzynarodowych portów lotniczych, m.in. w Bangkoku, Chiang Mai i na Phuket.

Warto pamiętać, że chociaż Polacy nie posiadający wizy otrzymują przy przekraczaniu granicy tzw. Visa On Arrival, to w przypadku przejść lądowych zezwala ona na pobyt tylko 15-dniowy, a w przypadku lotnisk na 30-dniowy.

Na poniższej mapie zaznaczone są wszystkie międzynarodowe przejścia lądowe oraz międzynarodowe lotniska. Sytuacja w tej części świata zmienia się często, więc w miarę możliwości będę tę listę aktualizował. Jeśli macie jakiej nowe informacje, podzielcie się nimi w komentarzach.

ładowanie mapy - proszę czekać...

Przejścia graniczne i lotniska: 15.870032, 100.992541

Przejścia graniczne między Tajlandią i Laosem

Chong Mek / Vang Tao

To najlepsze przejście dla planujących podróż przez południowy Laos. Ze strony Tajlandii kursują regularne autobusy z Ubon Ratchathani do przygranicznego miasteczka Chong Mek. Podróż zajmuje ok. 1 – 1.5 godziny. Czasami jest jedna przesiadka po drodze w Phibun Mangsahan. Po dojechaniu do Chong Mek przejście przez granicę to 5-minutowy spacer. Po drugiej stronie można pojechać songtaew z Vang Tao do Pakse, co trwa około godziny. Dostępna jest tu Visa On Arrival.

Mukdahan / Savannakhet

Od kiedy zbudowano drugi Most Przyjaźni (Friendship Bridge II) wszyscy obcokrajowcy przekraczający tutaj granicę muszą z niego korzystać. Minibusy z Mukdahan zawożą pasażerów przez most, a po drugiej stronie czekają tuk-tuki, żeby was zabrać do Savannakhet. Dostępna jest tu Visa-On-Arrival.

Nakhon Phanom / Tha Khaek

Ta rzeczna przeprawa zabiera was z przystani w Nakhon Phanom do przystani w Tha Khaek. Łodzie kursują kilka razy dziennie, siedem dni w tygodniu. Cena biletów jest symboliczna. Dostępna jest tu Visa On Arrival.

Bueng Kan / Paksan

Od strony Laosu należy podążać za znakami na głównej drodze, minąć Manolom Guest House i znaleźć znak na „Port”. Łódź na druga stronę Mekongu kosztuje 60B kiedy jest pełna (siedem do dziesięciu osób). Jeśli będziecie rano to nie powinno być problemu z zapełnieniem łodzi, bo korzystają z niej miejscowi udający się na zakupy po tajskiej stronie. Wynajęcie pustej łodzi to koszt 360B. Nie można tu uzyskać Visa On Arrival, więc jeśli planujecie wjechać tędy do Laosu musicie mieć przy sobie wyrobioną wcześniej.

Nong Khai / Vientiane

To najpopularniejsze przejście graniczne łączące Tajlandię i Laos. Jest tu dostępna Visa On Arrival. Przejście znajduje się kilka kilometrów od centrum Nong Khai i ok. 20km od Vientiane, ale po obu stronach nie ma problemu z transportem.

Ban Mo / Vientiane

Niemal nieznane przejście, ale podobno obcokrajowcy mogą przekroczyć tu granicę z tajskiej wioski Ban Mo do Vientiane. Plusem jest, że wioska znajduje się na zachód od Si Chiang Mai i blisko Vientiane. Minus za to polega na tym, że łódka kursuje tylko dwa razy w tygodniu w niedziele i wtorki o 6-tej wieczorem. Nie można uzyskać Visa On Arrival.

Thai Li / Nam Hueng

Kolejne mało znane przejście. Wygląda na to, że czasami można z niego korzystać, a czasami nie. Szczególnie wjazd do Laosu nie zawsze jest możliwy. Nie można uzyskać Visa On Arrival. Nie ma też do niego regularnego transportu publicznego.

Chiang Khong / Huay Xai

To bardzo popularne przejście. Można tu uzyskać Visa On Arrival choć urzędnicy często próbują doliczyć sobie dodatkową opłatę albo nie chcą przyjmować dolarów amerykańskich, bo bardziej im się opłaca brać bahty. Po przejściu odprawy paszportowej płynie się łodzią parę minut, co kosztuje 30B. Jeśli przybędziecie rano, to będziecie mieć dużo czasu, żeby złapać łódź do Luang Prabang.

Przejścia graniczne między Tajlandią i Kambodżą

Aranyaprathet / Poipet

To zdecydowanie najbardziej popularne i najbardziej obarczone problemami przejście graniczne z Kambodżą. Można tu uzyskać Visa On Arrival oraz akceptowane są wizy uzyskane wcześniej drogą elektroniczną. Czas oczekiwania może być nawet do 3 godzin w zależności od widzimisię pograniczników i ilości osób w kolejce. Czasami nie czeka się jednak długo. Poipet (po stronie Kambodży) pełen jest naganiaczy i nie jest łatwo uzyskać uczciwą cenę za transport do Siem Reap.

Hat Lek / Ko Kong

To przejście jest szczególnie wygodne dla podróżujących z tajskiej wyspy Ko Chang na plaże Sihanoukville w Kambodży. Zdarza się, że pogranicznicy są tutaj mało pomocni i droga liczą sobie za wystawienie Visa On Arrival, dlatego najlepiej przybyć z wizą załatwioną wcześniej. Jest potrzebujecie bankomatu, to możecie go znaleźć w tajskim mieście Hat Lek. Transport motocyklem między Ko Kong i granicą to ok. 80-100B. Ta opłata powinna być wliczona w cenę przejścia przez most.

Chong Jom / O Smach

To wygodne przejście dla podróżujących między Surin w Tajlandii i Siem Reap w Kambodży. Dziennie jest kilka autobusów z Surin do granicy i z powrotem, a  jazda zajmuje parę godzin. Po stronie Kambodży możecie skorzystać z dzielonych taksówek do Siem Reap albo pojechać najpierw do Samraong i dalej zdecydować czy jedziecie do Siem Reap taksówką czy na wschód do Anlong Veng.

Chong Sa Ngam / Anlong Veng

To przejście nadaję się praktycznie tylko do odwiedzenia Anlong Veng. Jeśli wjeżdżacie tutaj do Tajlandii, to przygotujcie się, że po tajskiej stronie nie ma praktycznie transportu i będziecie musieli próbować zabierać się z kimś autostopem do głównej drogi ok. 20km dalej. Tam można złapać autobus.

Ban Pakard / Phsa Prum

To rzadko uczęszczane przejście znajduje się ok. 30 minute na motocyklu od Pailin, a po tajskiej stronie często kursują minibusy do Chanthaburi, które znajduje się ok. godziny drogi stamtąd. Można tu dostać Visa On Arrival do Kambodży.

Ban Laem / Daun Lem

To przejście znajduje się niedaleko od powyższego i jest od niego jeszcze mniejsze. Znajduje się ok. 45 minut drogi od Pailin, a po tajskiej stronie znaleźć można songtaew do Chanthaburi. Jeśli nie chcecie ryzykować to lepiej skorzystać z przejścia Ban Pakard / Phsa Prum.

Przejścia graniczne między Tajlandią i Malezją

Ban Ta Ba / Pengkalan Kulor

To małe przejście znaduje się kilka kilometrów na południe od tajskiego miasta Tak Bai na południu prowincji Narathiwat. Z Ban Ta Ba łatwo znaleźć transport songtaew do Tak Bai, Sungai Kolok, Narathiwat albo i dalej. Po stronie malezyjskiej kursują regularne autobusy do Kota Bharu. Jeśli jedziecie na wyspy Perenthian, to przejście jest bliżej kota Bharu niż Sungai Kolok.

Sungai Kolok / Rantau Panjang

To popularne przejście graniczne to most. Znajdziecie bez problemu transport do Sungai Kolok,a stacja kolejowa znajduje się w odległości 10-minutowego spaceru od granicy. Po stronie malezyjskiej są taksówki i autobusy do Kota Bharu.

Betong

Granica malezyjska znajduje się ok. 7km od miasta Betong i można się do niej dostać dzieloną taksówką.

Sadao / Changlun

To bardzo popularne przejście dla mieszkających w Tajlandii obcokrajowców, którzy chcą na chwilę opuścić kraj, żeby „odnowić” wizę. Nie jest to jednak dobre miejsce jeśli chcecie jechać dalej do Malezji, ponieważ nie ma tam specjalnie transportu. Po stronie tajskiej kursują autobusy i songtaew do Hat Yai. To przejście otwarte jest 24 godziny na dobę.

Pedang Besar

To lepsza opcja niż poprzednie przejście, bo po obu stronach granicy znajdziecie autobusy, kolej oraz taksówki. Tak jak Sado, to przejście również otwarte jest całą dobę. Jeśli przyjechaliście do niego koleją to na czas odprawy będziecie musieli wysiąść.

Wang Prajan

To mało znane przejście koło Parku Narodowego Taleban w tajskiej prowincji Satun. Brama parku znajduje się niedaleko od granicy. Czasami kursują tu songtaew od/do Satun.

Kuala Perlis

Płyniecie łodzią z przystani Thammalang, która znajduje się kilka kilometrów od Satun i dopływacie do malezyjskiego miasta Kuala Perlis. Podróż trwa około godziny, a łodzie odpływają regularnie przez cały dzień. Można stąd również płynąć do wyspy Langkawi.

Przejścia graniczne między Tajlandią i Birmą

Wszystkie cztery przejścia zostały oficjalnie otwarte dla pełnego ruchu granicznego 28-mego sierpnia 2013. Oznacza to, że sytuacja będzie się zmieniać i trudno przewidzieć dokładnie zasady na jakich będą działać na początku. Wiadomo że należy mieć wcześniej wyrobioną wizę do Birmy, bo na przejściach na razie nie ma możliwości zdobycia Visa On Arrival. Podróżni z Tajlandii mogą zostać w Birmie przez okres do 28 dni. Teoretycznie można podróżować w Birmie wszędzie, ale faktycznie wiele terenów jest zamkniętych z powodu niestabilnej sytuacji politycznej, a do tego infrastruktura turystyczna niemalże nie istnieje.

Mae Sai / Tachilek

To przejście znajduje się 65 km od Chiang Rai. W Tachilek nie ma wiele poza dużym targiem, ale można stamtąd lecieć do Mandalay i Heho. Oprócz tego, trzy godziny samochodem stamtąd jest Kengtung, skąd można wybrać się na trekking po okolicznych wzgórzach. W Kengtung jest kilka hoteli i następne lotnisko.

Mae Sot / Myawaddy

To wygodne przejście jesli odwiedzacie tajskie miasto Sukhotai. Po drugiej stronie niestety wasze opcje dalszej podróży są ograniczone. Duża część tego terytorium nie jest otwarta dla turystów ze względu na walki z bojówkami Karnów. W Myawaddy jest oczywiście przygraniczny targ, ale niewiele więcej. Jest jedynie dość kiepska droga do Hpa-An oraz Moulmein (Mawlamyine).

Phu Nam Ron / Htee Khee

To przejście niedaleko tajskiego Kanchanaburi. Z tego co na razie wiadomo, droga jest tu nadal w kiepskim stanie w związku z zastopowaną budową wielkiego portu w Dawei w Birmie. To bardzo mało rozwinięty turystycznie region, więc infrastruktura praktycznie nie istnieje.

Ranong / Kawthaung

To przejście zawsze było popularne wśród obcokrajowców, którzy musieli opuścić na chwilę Tajlandię, żeby odnowić swoje wizy. Z tego powodu, w samym mieście Kawthaung (dawniej Victoria Point) znajdziecie bary i kasyna, ale możliwości podróży wgłąb Birmy są ograniczone. Co prawda niedaleko stąd do wysp archipelagu Mergui, ale praktycznie nie ma infrastruktury pozwalającej turystom je odwiedzić. Jest to nadal dużo łatwiejsze z Phuket albo Khao Lak w Tajlandii. Jedyną dobrą wiadomością jest to, że w Kawthaung jest lotnisko, ale rozkład lotów jest jak na razie nieprzewidywalny.